Chtěl jsem najmout lidi, nabízet poctivý přivýdělek. Už nechci

21. 03. 2016 10:00:00
Chtěl jsem studentům, důchodcům, maminkám na mateřské nebo komukoli dalšímu pomoci malým poctivým přivýdělkem. Už nechci. Poděkujte státu.

Poštěstilo se mi. Jeden z mých klientů mi nabídnul zakázku takového rozsahu, že se v jednom člověku nedá zvládnout (jsem malý parazit, OSVČ). Inu, to opravdu není důvod ke stížnostem. Mají na mě rozpočet, jsou ochotní ho na mě vyčerpat (samozřejmě pokud odvedu tu práci) – co by za to jiní dali! Zbývá najít někoho, kdo mi s tou zakázkou pomůže.

Všechno ohledně té práce je perfektní. Moji lidé by makali z domova, jako já, a to dokonale flexibilně („Zakázka do konce měsíce, dělejte si ji třeba ve dvě ráno a odevzdejte třeba 30. Jak chcete.“). Vše bez nějakých výdajů na dopravu a vybavení, na vše jim stačí jejich notebook a internet, komunikovat můžeme přes Facebook a práci zadávat přes Google Tabulky... Klidně zaměstnám kámoše z Moravy, kde je brigád málo a špatně placených. To já bych platil dost dobře – i za předpokladu, že bych zaměstnance jako zlý kapitalista vykořisťoval, nebo co si lidi myslí, že OSVČ se zaměstnanci dělají...

Za pohodlnou a relativně snadnou práci by si při dejme tomu třetinovém úvazku odnesli dejme tomu 10 tisíc. Vydělá klient, já i zaměstnanec, win-win-win.

Jak by to mělo vypadat?

Není důvod, proč by všechno nemělo probíhat takto:

  1. Dostanu od klienta zakázku, třeba 50 tisíc měsíčně.
  2. Nabídnu kamarádce studentce, že mi pomůže, udělá tohle a tohle, za 15 tisíc. Třeba na DPČ, ať máme smluvní základ. Ne že bych ho potřeboval, já platím poctivě a mně stačí ústní dohoda, ale to by stát nepřekousnul, takže teda DPČ.
  3. Ona na to kývne, odvede práci, dostane ode mě 15 tisíc. Sama si je v březnu zdaní a odvede, co má.
  4. Já vyfakturuju 50 tisíc, sám si je v březnu zdaním a odvedu, co mám.

Berňák dostane moje daňové přiznání, její daňové přiznání, klientovo daňové přiznání. Kdyby přišla kontrola, ukážu jí faktury, nebo nevím, co by po mně měli chtít. Výpis z podnikatelského účtu, klidně.

HOTOVO! A já budu bojovat za to, aby takto systém vypadal!

Realita: Nic nebude, stát preferuje neefektivitu

Být zaměstnavatelem na hlavní pracovní úvazek, to nikomu nepřeju a sám bych o tom ani neuvažoval. Ty podmínky, to papírování, ty pitomé předpisy ohledně najímání a výpovědí a diskriminace a rovnostních kvót... A odbory! A co minimální mzda? Co když si bude chtít kámoška jeden měsíc přivydělat jen pět tisíc a pak se učit na zkoušky nebo jet na dovolenou? Ne, díky.

Jenže ono nejde jednoduše zaměstnat ani na DPČ. Poté, co jsem nadšeně vyzvěděl detaily o klientově nabídce, jal jsem se googlit detaily zaměstnávání lidí na dohodu. Pomohl mimo jiné užitečný web JakPodnikat.cz (Povinnosti zaměstnavatele u dohod):

  1. Musíte se registrovat na finančním úřadě jako plátce daně z příjmů FO vybírané srážkou a ideálně taky jako plátce daně z příjmů FO ze závislé činnosti.
  2. Musíte někde najít ty vzory DPČ a správně to uzavřít.
  3. Musíte (asi? kdo ví? kdo se v tom má vyznat?) vyplnit růžové prohlášení, které umí vyplnit jen účetní a manažeři prodejen, nikdo jiný na planetě.
  4. Od určitých částek a podmínek se platí i sociální daň („pojištění“), takže šup do Registru zaměstnavatelů na OSSZ.
  5. Platí se zdravotní daň („pojištění“), takže další registrace a výpisy a platby a formuláře, tentokrát u zdravotní pojišťovny. Ani jsem nezjišťoval, u které. Asi u té zaměstnancovy, že?
  6. Z odměn odvádím zálohy a/nebo srážky na daň z příjmu, které odvádím finančáku každý následný měsíc do 20. dne. Ani nechci vědět, co kdyby měli zaměstnanci děti, jaké by tam byly slevy a odpočty a kolik bych tím trávil času.
  7. Do konce února podávám Vyúčtování zálohové daně, do konce dubna Vyúčtování srážkové daně. I když jsem třeba nikoho nezaměstnal!
  8. Zaměstnancům vystavím potvrzení o zdanitelných příjmech, když si řeknou, a je jasné, že si řeknou, protože je to důležitý papír.
  9. Plátci daně jsou povinni vést pro poplatníky s příjmy podle § 6 mzdové listy, rekapitulaci o sražených zálohách a dani srážené podle zvláštní sazby daně za každý kalendářní měsíc i za celé zdaňovací období. Archivují je 30 let! Ještě jednou: Archivují je 30 let! U každýho studentíka, kterej po týdnu skončí.
  10. Na Peníze.cz jsem pak třeba našel, že se musí platit minimální mzda. Takže moje konkrétní práce, kterou bych platil podle udělaného množství, se bude muset kreativně předělat na „hodiny“, aby to vycházelo na sazbu minimální mzdy. Je to vůbec legální?
  11. Na Penězích jsem taky rovnou použil jejich kalkulačku. A zatmělo se mi před očima, prostě poslední kapka:

Takže co myslíte? Dál už jsem ani nekoukal. Jako parazitovi malého rozsahu se mi tohle ani ZDALEKA nevyplatí dělat. Rozhodl jsem se, že si nebudu najímat tým právníků a tým účetních a utrácet za kamarádku tisíce měsíčně ZA NIC, jako poplatek státu za to, že si jednoduchou dohodu mezi slušnými lidmi zkomplikuju stovkou formulářů a odvodů. Víte, jak dlouho mi trvalo napsat tento příspěvek, který je navíc určitě zoufale nekompletní a plný chyb... natož kdybych to všechno měl fakticky udělat?

Mohla být odvedena práce. Nebude. Mohla být vytvořena reálná hodnota. Nebude. Mohla být odvedena daň od několika subjektů. Nebude. Neefektivita? Nevyužité rozpočty? Studenti, kteří se místo praxe/práce budou válet? Ano prosím, to bude!

Stát je náš vzor

V současné době se můžeme přiblížit tomu, co jsem navrhoval v „Jak by to mělo vypadat,“ a sice kdyby i kamarádka byla OSVČ a fakturovala mi na živnostenský list (tedy „oprávnění“ – terminologie se změnila, aby bylo víc vidět, že nám pan stát povolil podnikat).

Ale kde najdete studenty, co mají čas se papírovat se živnosťákem, případně snad nestudenty, kterým pak vzniká povinnost platit si zdravotní daň a sociální daň – dobrý čtyři tisíce měsíčně. U desetitisícového přivýdělku je to nesmysl. A u hlavního pracovního poměru, kde by se živnosťák mohl vyplatit? Tam je to přece švarcsystém, to se nesmí!

Na rozloučenou jedna myšlenka: Stát přece MUSÍ regulovat trh práce a pracovní vztahy, že jo? Jinak by lidi jako já nechutně vykořisťovali dělníky! S takovou polemikou nejde nesouhlasit, ale naštěstí nemusíme debatovat teoreticky, stát – ochranář a dobroděj – nám přece jde reálným vzorem. Fakt, zeptejte se na České poště svého pošťáka, jak se mu pracuje pro státní podnik, dost možná nejhoršího zaměstnavatele v republice.

Pode mnou by se jim jistě dělalo hůř!

Autor: Zdeněk Král | pondělí 21.3.2016 10:00 | karma článku: 48.48 | přečteno: 55206x

Další články blogera

Zdeněk Král

Símvás, za těch 300 Kč od státu si mám koupit bochník chleba, nebo šest vajec?

„Tak nám odpustili korunu pade! Juchů! Škoda že to nejde z marže těch nenažranců z pump...“ Ne, nebojte, fakt to nemyslím vážně...

19.5.2022 v 15:00 | Karma článku: 25.95 | Přečteno: 919 | Diskuse

Zdeněk Král

Prezident Zeman, slušní lepšolidé a zlí „-fobové a -isti“

V souvislosti s hospitalizací prezidenta Zemana a radikalizací společnosti se člověk musí ptát, kdo se chová opravdu „zle“ a o kom se to jen říká. A mimochodem, jsem sice extremista a vlastenec (fuj, že jo), ale mám rád kebab.

23.10.2021 v 11:25 | Karma článku: 45.57 | Přečteno: 7512 | Diskuse

Zdeněk Král

Divím se, že defenestraci ještě nezajistili hospodští

V této zemi bych fakt restauratéra dělat nemohl. Jedna regulace střídá druhou, jedno nesmyslné a invazivní a nespravedlivé nařízení hnedle neguje (nebo nedejbože stupňuje) další. Do takového byznysu aby se člověk bál jít...

21.10.2021 v 8:48 | Karma článku: 44.27 | Přečteno: 7146 | Diskuse

Zdeněk Král

Proč jsou pravicoví konzervativci šťastní, zatímco levice pláče?

Současná levice těží z ukřivděnosti, přecitlivělosti, závisti a dalších negativních pocitů a vlastností. Chcete být šťastní? Zkuste se na svět podívat jako „konzervativní pravičák“.

6.10.2021 v 8:09 | Karma článku: 31.71 | Přečteno: 790 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 22.15 | Přečteno: 369 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.11 | Přečteno: 509 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.71 | Přečteno: 466 | Diskuse

Michal Sabó

Rudá záře nad Moskvou aneb mají teroristi právo na soucit?

Útok v Rusku, při němž útočníci v koncertním sále na okraji Moskvy v pátek zabili nejméně 133 lidí a mnoho dalších zranili, nám nastavil zrcadlo. Máme Rusko litovat?

26.3.2024 v 7:13 | Karma článku: 36.52 | Přečteno: 2305 | Diskuse

Bohumír Šimek

Je Babiš bezpečnostní riziko?

Mimořádná schůze sněmovny, tentokrát svolaná vládní pětikoalicí, které přetekl kalich trpělivosti, a která zvažuje riziková chování opozice, a opozice obviňující z bezpečnostního rizika vládu. Kdo má pravdu?

25.3.2024 v 18:15 | Karma článku: 22.86 | Přečteno: 651 | Diskuse
Počet článků 35 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 5671

Parazitující živnostník, školitel češtiny, korektor a redaktor, libertarián, euroskeptik, pravičák, E(I)NTJ a fanoušek hudby, češtiny, cizích jazyků, technologií, her a seriálů.

Narodil jsem se v roce 1991 v jižních Čechách, dlouho bydlel kousek od Berouna, nyní se pohybuji v Praze. Živí mě převážně čeština, jsem korektor, editor, redaktor, školím jazyk ve firmách i státní správě. Od roku 2011 jsem dělal pro různá online média, téměř tři roky (od roku 2013) jsem psal jako externista do technologické rubriky iHNed.cz, velmi výjimečně i do tištěných médií. Po získání titulu (v roce 2015) jsem z přivýdělků a dohod udělal živnost – jsem OSVČ, tedy parazit, mám svůj tým lidí a nabízím kompletní služby ohledně textů, od tvorby přes korekce po překlad. Mezi mé klienty patří například jeden velký výrobce elektroniky. Školím češtinu, etiketu a „komunikaci“.

Vystudoval jsem mezinárodní obchod na FMV VŠE a amerikanistiku na FSV UK, na půl roku jsem si odskočil studovat terorismus, národní bezpečnost a trestní systém do Spojených států. Předtím jsem měl to potěšení studovat trubku (a jako vedlejší obor klavír) na pražském Gymnáziu Jana Nerudy s rozšířenou výukou hudby. Od září 2016 jsem nastoupil jako student Ph.D. zpět na FSV (momentálně přerušeno).

Mám úžasnou ženu a neméně úžasnou roční dceru – jsou pro mě vším.

Politicky jsem libertarián/minarchista: Příznivec malého státu s malými pravomocemi, který chrání před násilím a krádežemi a vynucuje nutné minimální zákony. Jen pak může společnost fungovat, aniž by nějaká skupina utlačovala nebo vykořisťovala jinou, a země může ekonomicky prosperovat.

Děkuji za návštěvu mého blogu, snad vás moje texty zaujmou.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...