Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč jsou pravicoví konzervativci šťastní, zatímco levice pláče?

Současná levice těží z ukřivděnosti, přecitlivělosti, závisti a dalších negativních pocitů a vlastností. Chcete být šťastní? Zkuste se na svět podívat jako „konzervativní pravičák“.

Každý den jsem vděčný za to, že jsem pravičák, a to s postupujícím věkem čím dál konzervativnější. Nebojte – závěrem tohoto textu nemá být, že jako důsledek vyvozuji, „že jsem chytrý“, potažmo „chytřejší“. Ani nechci říct, že jsem „lepší“ :-) Závěrem má být, že jsem konzervativní pravičák, a proto jsem šťastný.

Platí to navíc i v posledních covidových měsících, kdy se politice snažím v zájmu zachování zdraví spíše vyhýbat… „Konzervativní pravičáctví“ je totiž něco jako „životní styl“, nejen politická orientace, která se projeví jednou za čas u volební urny…

Smutný výlet do USA, kterým se bohužel blížíme

Jsem trošičku, opravdu jen malinko „politolog“. Mé brigády při škole přerostly před několika lety v podnikání, ve kterém pokračuji doteď, ale při práci jsem si čistě ze zájmu dodělal i ty „tituly“, byť je ke kariéře nepotřebuji. Studoval jsem Spojené státy americké, hodně jsem se soustředil na politiku, která mě roky zajímá, a završil jsem to studijním pobytem v USA, kam jsem jel ještě s naivní myšlenkou, že je tam tráva zelenější. Jak rád jsem se vracel domů…

I když mě to netěší, mohu vás ujistit, že prostředí „liberální“ vysoké školy a intenzivní kontakt s americkou politikou a prostředím amerických škol a médií byl až příliš dokonalý výlet do světa levice. (A to je to tam dnes mnohem, mnohem, mnohem horší.)

Důvod, proč mě to netěší, je typicky „pravičácky konzervativní“. Nejde mi ani tak o to, že by mi bylo líto, že jsou snad veškerá média a školy (výjimky prominou) a většina politiků orientovaní nalevo, takže „prohráváme“. Samozřejmě mě to mrzí a rád bych, aby byla situace opačná, ale upřímně mě mnohem víc trápí, když vidím ty nešťastné, extrémně frustrované, naštvané a psychicky oslabené lidi.

Život plný křivd, agresí a závisti

Současná levice těží z ukřivděnosti, přecitlivělosti, závisti a dalších negativních pocitů a vlastností. Nejlépe podle mě politickou a společenskou situaci v USA a v těch evropských zemích, kterým říkáme „Západ“, vystihuje termín neomarxismus. Nejsou už utlačovaní dělníci bohatými, dnes je utlačovaný bezpočet uměle vytvořených minorit (rasových, náboženských, genderových, sexuálních…). Viníkem jsou třeba bohatí, případně aspoň „systém“, ideálně systém bílých mužů. O patriarchátu a podobných hloupostech si můžeme napsat jindy, dnes je moje pointa výhradně psychologická.

Pokud jste napravo jako já, tak asi následující odstavce vůbec nebudete schopni pochopit. Představte si, že každou minutu svého života naplníte představou, že vás někdo utlačuje, že někdo žije na váš úkor, škodí vám, nenávidí vás… Že je na tom líp a to je nespravedlivé a opět se to stalo na váš úkor. Že máte nějaké nároky, kterým se ostatní musí podřídit a splnit je. Že máte právo na život, kdy vás nikdy nic neurazí, ale zároveň vás neustále všechno uráží. Že všechno je relativní a všechno je konstrukt – není pravda, není morálka, není krása, nejsou hodnoty.

Výsledkem samozřejmě nebude (a nemůže být) nic jiného než hluboká frustrace. Moderní levičáci žijí život plný křivd, agresí a závisti, a mladá generace je ztracená úplně, protože ji média, školy, a bohužel i rodiče odmala natolik agresivně chrání a vychovávají k přecitlivělosti, že si neumí v životě poradit ani s tím, že s nimi někdo nesouhlasí, natož že je urazí. Nedejbože s opravdovou krizí… (Opět, výjimky prosím prominou. Tady u nás v ČR znám spousty mladých lidí, které považuji za brilantní.)

A abychom naši smutnou definici (a důsledky) neomarxismu dotáhli do konce, nezbývá než se zmínit o roli státu. Osobní odpovědnost samozřejmě neexistuje a stát je tu od toho, aby všechny výše zmíněné ošklivé křivdy napravil, pokud možno pomocí restrikcí, pokut, trestů a samozřejmě také vysokých narovnávacích daní, dotací, dávek apod.

Gratuluji, právě jste poznali, do jak hrozivé podoby zmutoval už tak příšerný marxismus, který stojí za více než stovkou milionů obětí ve dvacátém století. Bojím se století jednadvacátého.

Konzervatismus a pravičáctví vedou ke štěstí

Já vím, já vím, dneska je hrozně moderní říkat, že dělení na pravici a levici je zastaralé a přežité a tak dále… Určitá pravda v tom je, ale za označením pravičák a levičák si pořád stojím, a jako jsem definoval moderní levici, zkusím nastínit, jací jsme my napravo. A taky proč jsme šťastnější.

Nejdřív ten konzervatismus, i když oba pojmy jsou v mém slovníku ruku v ruce a trochu splývají. K tradičně konzervativním hodnotám patří například úcta k základním („nezcizitelným“) právům – lidé jsou si rovni před státem a zákony, mají jasná majetková práva atd. atd. Lidé si zjednodušeně řečeno mohou dělat, co uznají za vhodné, dokud tím neškodí jiným lidem. V podstatě „nezabiješ a nezraníš, jen v obraně, a nepokradeš“ – ony jsou ty základní biblické pojmy dost široké a univerzálně platné, a je úplně jedno, jestli jste věřící.

Do toho nejsme žádní zaslepení „automatičtí“ následovníci tradic a neodmítáme všechen pokrok, ale vidíme, že když něco funguje tisíce let a má to zcela zřejmé výhody – například rodina či komunita –, asi na tom něco bude. Ona ta rovnice máma + táta + děti skutečné svůj smysl má, můžeme se tomu klidně věnovat v jiném článku. Nemáme tedy potřebu jen tak z plezíru bořit fungující a osvědčené koncepty, protože máme „pocit“, nepodložený žádnou zkušeností ani důkazy.

Přimíchejme do směsi to, co považuji za základní a možná „nejhlavnější“ pravicovou hodnotu – osobní zodpovědnost.

Svět není spravedlivý. Tečka. „Sestimsmiř.“ Samozřejmě že existují reálné mezilidské křivdy a nespravedlnost, ale pravičáci vnímají svět jako příležitost, a navzdory všem existujícím překážkám nikdy nebyly příležitosti rovnější. Je mým úkolem (ne státu, ne někoho jiného, ale mým!), abych se postaral.

Soused má nové BMW? Pravičák necítí lacinou a zbytečnou závist, ale motivaci, inspiraci a pobídku. I když soused nepracuje dnem a nocí, nedře jako kůň a neriskuje jako šikovný podnikatel, ale má to BMW v uvozovkách (!) „nezaslouženě“, třeba vyhrál v loterii nebo to zdědil, tak to prostě bereme jako život… Žádné „když já nemám kozu, tak jemu ať chcípne.“ Naopak – „on má kozu, paráda, chci ji taky, začnu dřít a vydělám si na ni!“

Když něco nevím, je to můj nedostatek a musím se dovzdělat. Když něco pokazím, je to moje chyba a musím to zkusit napravit. Když mám opravdu smůlu, pořád je moje zodpovědnost, abych se z toho dostal. Určitě může pomoct ta rodina a komunita – od toho je máme a jsme jejich součástí, abychom se vzájemně drželi nad vodou. Je ale moje zodpovědnost, abych se postaral, i kdyby to spočívalo v prosbě o pomoc od bližního.

Většina z nás nejsou absolutní popírači státu a přisuzujeme mu určité role, ale není tu od toho, aby se staral za nás – nanejvýš od toho, aby taky případně pomohl, a to ne nezištně na úkor druhých, ale třeba formou nějaké dočasné pomoci, kterou ideálně splatím, jen co budu moci.

My napravo se nesoustředíme na negativa a křivdy a nespravedlnosti, ale racionálně hodnotíme příležitosti a silné a slabé stránky. No tak je Petr milionář, protože je geniální matematik, vymyslel něco pro Google a dostal za to hromadu peněz. Já jsem zase šikovný se dřevem a můžu se živit jako mimořádně schopný truhlář. Nebo mi jdou čísla a budu skvělý účetní, případně mě zaměstnají jako nejlepšího analytika v bance. Zaprvé se nehodnotím neustále podle ostatních, zadruhé mě mohou inspirovat a být pro mě příležitost. Petr má osm helikoptér a já jezdím ojetou fabií? No jo, třeba si časem taky vydělám – možná by se Petrovi hodila nějaká má schopnost a zaměstná mě za dobrou mzdu. Každopádně jeho miliony nemůžou za moje „nedostatečné štěstí“ nebo „neštěstí“.

Osobní zodpovědnost, sounáležitost s blízkou i širší rodinou (či menší komunitou), racionální, a hlavně pozitivní a optimistický pohled na svět (navzdory všem jeho problémům) – to vše způsobuje, že jsme šťastní. Cítíme, že všechno zvládneme, nic nás nezastaví, útoky odrazíme, pořád máme kam růst, v čem se zlepšovat, jakému ideálu se blížit. Snažíme se mít život ve svých rukou a žít ho dobře. Nejsme dokonalí (to je pointa posledního odstavce, aby to snad někdo nechápal jako sebechválu), rádi si postěžujeme (samozřejmě, jako každý – navíc současný společenský a politický systém si kritiku zaslouží), ale jsme prostě šťastní.

Zkuste to.

Autor: Zdeněk Král | středa 6.10.2021 8:09 | karma článku: 31,79 | přečteno: 790x
  • Další články autora

Zdeněk Král

Símvás, za těch 300 Kč od státu si mám koupit bochník chleba, nebo šest vajec?

„Tak nám odpustili korunu pade! Juchů! Škoda že to nejde z marže těch nenažranců z pump...“ Ne, nebojte, fakt to nemyslím vážně...

19.5.2022 v 15:00 | Karma: 25,95 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Zdeněk Král

Prezident Zeman, slušní lepšolidé a zlí „-fobové a -isti“

V souvislosti s hospitalizací prezidenta Zemana a radikalizací společnosti se člověk musí ptát, kdo se chová opravdu „zle“ a o kom se to jen říká. A mimochodem, jsem sice extremista a vlastenec (fuj, že jo), ale mám rád kebab.

23.10.2021 v 11:25 | Karma: 45,57 | Přečteno: 7512x | Diskuse| Politika

Zdeněk Král

Divím se, že defenestraci ještě nezajistili hospodští

V této zemi bych fakt restauratéra dělat nemohl. Jedna regulace střídá druhou, jedno nesmyslné a invazivní a nespravedlivé nařízení hnedle neguje (nebo nedejbože stupňuje) další. Do takového byznysu aby se člověk bál jít...

21.10.2021 v 8:48 | Karma: 44,28 | Přečteno: 7146x | Diskuse| Politika

Zdeněk Král

Český lev 2021 mi pěkně zvednul tlak. Ne kvůli filmům

Vysvětlí mi prosím někdo, jak to s tím tvrdým lockdownem a všemi zákazy funguje? Když teda fotbalisty vesnického týmu otestuju a bude jich nějaký omezený počet, tak si můžou v půl jedenácté večer venku dát zápas? Bez roušek?

7.3.2021 v 12:30 | Karma: 48,21 | Přečteno: 23861x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Král

Pane soudce, já nejsem pedofil. Já jsem Mohamed

To jsou pořád konspirace, že Evropa se žene k záhubě, ustupuje barbarství, že přicházíme o práva a svobody... A ejhle, že by to nebyly jen bludy?

1.11.2018 v 9:43 | Karma: 43,93 | Přečteno: 3407x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5702x
Parazitující živnostník, školitel češtiny, korektor a redaktor, libertarián, euroskeptik, pravičák, E(I)NTJ a fanoušek hudby, češtiny, cizích jazyků, technologií, her a seriálů.

Narodil jsem se v roce 1991 v jižních Čechách, dlouho bydlel kousek od Berouna, nyní se pohybuji v Praze. Živí mě převážně čeština, jsem korektor, editor, redaktor, školím jazyk ve firmách i státní správě. Od roku 2011 jsem dělal pro různá online média, téměř tři roky (od roku 2013) jsem psal jako externista do technologické rubriky iHNed.cz, velmi výjimečně i do tištěných médií. Po získání titulu (v roce 2015) jsem z přivýdělků a dohod udělal živnost – jsem OSVČ, tedy parazit, mám svůj tým lidí a nabízím kompletní služby ohledně textů, od tvorby přes korekce po překlad. Mezi mé klienty patří například jeden velký výrobce elektroniky. Školím češtinu, etiketu a „komunikaci“.

Vystudoval jsem mezinárodní obchod na FMV VŠE a amerikanistiku na FSV UK, na půl roku jsem si odskočil studovat terorismus, národní bezpečnost a trestní systém do Spojených států. Předtím jsem měl to potěšení studovat trubku (a jako vedlejší obor klavír) na pražském Gymnáziu Jana Nerudy s rozšířenou výukou hudby. Od září 2016 jsem nastoupil jako student Ph.D. zpět na FSV (momentálně přerušeno).

Mám úžasnou ženu a neméně úžasnou roční dceru – jsou pro mě vším.

Politicky jsem libertarián/minarchista: Příznivec malého státu s malými pravomocemi, který chrání před násilím a krádežemi a vynucuje nutné minimální zákony. Jen pak může společnost fungovat, aniž by nějaká skupina utlačovala nebo vykořisťovala jinou, a země může ekonomicky prosperovat.

Děkuji za návštěvu mého blogu, snad vás moje texty zaujmou.