Na kruháči přednost? Člověk se snaží, a stejně je pirát silnic

20. 03. 2016 11:18:25
Jako nepříliš vyježděný řidič se obzvlášť snažím jezdit dobře. Zaprvé podle předpisů, zadruhé tak, aby se mnou neměli ostatní řidiči starosti. Zjevně jsem ale mnohonásobný dopravní delikvent – holt nečtu před spaním novely.

Učil mě to tatínek někdy od třinácti let, učili mě to v autoškole v sedmnácti, když jsem trénoval na řidičák, učil jsem se to sám při přípravě na teoretickou zkoušku: Když najíždím na kruhový objezd, dávám přednost. Pak už po něm jedu jako král a nikoho nepouštím, než vyjedu.

Dnes jsem si na TN.Nova.cz přečetl, že to neplatí. A protože jsem podezíravý, ověřil jsem to na Policie.cz a na BESIPu, který považuji za dost dobrý zdroj. A sakra, fakt je to pravda.

Pokud je u vjezdu na kruháč značka kruhový objezd doplněná ještě předností v jízdě nebo stopkou, tak samozřejmě auta na něm mají přednost. Pokud ne, platí přednost zprava, takže na kruhovém objezdu musíte zastavit a nechat auto najet.


Podle Novy to platí od začátku roku, mí světaznalí známí – tedy ti dva, co o tom věděli – tvrdí, že to tak je teoreticky někdy od roku 2006, ale vyhláška určovala, že na kruhovém objezdu vždycky musí být vedle modré značky i ta přednost nebo stopka, takže de facto platila moje autoškolní poučka a nemusím se tolik stydět, že jsem neznal právní pravdu. Odpovídá tomu i komentář BESIPu z jejich publikace Dopravní značky s komentářem z roku 2013 (strana 16): Značka je vždy doplněna značkou „Dej přednost v jízdě!“ (č. P 4) nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“ (č. P 6).

Nesmysl, ale hlavně nebezpečná změna

Já to fakt nevěděl. Tatínek to nevěděl. Z osmi přátel, kterých jsem se rychle ptal, to věděl jeden. A to se fakt snažím(e) jezdit dobře!

Nechci si představit, co by se stalo minulý týden, když jsem křižoval pražské kruhové objezdy, kdyby mi tam někdo vjel. Protože jsem, přiznávám se, nekontroloval, jestli při nájezdu mám, nebo nemám přednost. A už vůbec jsem nekoukal, jestli na tom kruháči jsou před každým nájezdem značky hlavní silnice – nebo jak jinak mám poznat, když už na něm jsem, že nemusím dávat přednost zprava.

Každý řidič musí „předvídat“. Jasně že si dávám pozor, aby mi tamto dítě na chodníku neskočilo pod kola, jasně že se snažím být připravený, kdyby tamten řidič rychle přejel dva pruhy nebo mě vybrzdil. Snad bych na tom kruháči včas dupnul na brzdy, ale pravda je taková, že jsem s tou předností prostě nepočítal. Mohl jsem způsobit nehodu! Já, slušňák!

Teď pro změnu budu obětí nehody já, že ano, protože až na kruhovém objezdu jako blázen zastavím, napálí to do mě auto za mnou, jehož řidič novou úpravu zákona samozřejmě nezná.

Navíc nechápu účel. Na kruhových objezdech není místo! Na ně se zpravidla najíždí nějakou rovnou cestou, kde může „kolona“ čekat, až se na ně dostane řada. Ale na samotném kruháči by to mělo švihat, ne pořád zastavovat a vpouštět nové a nové řidiče. Vždyť to nemá logiku.

Už jste si dneska projeli zákoník?

Nejvíc mě děsí, co všechno teda nevím. Tohle není obskurní poučka o převážení nebezpečných chemikálií kolem řeky, tohle je zásadní pro každodenní provoz.

Že máme bazilion zákonů na všechno, takže se v nich nikdo nemůže orientovat, za to můžete poděkovat rozpínavému státu 20. a 21. století. Fuj. Ale zrovna dopravní zákony by řidiči (i chodci) tak nějak měli znát. Třeba jsou mnohé špatné, třeba jsou nadbytečné, o tom můžeme diskutovat u kafe, ale každopádně na té silnici platí a jde tam o život.

Co ještě neznám? Která změna mi unikla, protože stát mi neposílá novely zákonů poštou (na to by byly potřeba tři kamiony denně, což?) a nečtu je večer před spaním?

Jezdí se teď v obci vlevo? Je na dálnici maximálně šedesátka? Je součástí povinné výbavy kladivo? Musí být na zadním sedadle taška s nákupem připoutaná, když jedu z obchodu?

Jak se to mám dozvědět, když pravidelně nečtu TN.cz? Jak mám být dobrým řidičem?

Autor: Zdeněk Král | neděle 20.3.2016 11:18 | karma článku: 41.56 | přečteno: 6841x

Další články blogera

Zdeněk Král

Símvás, za těch 300 Kč od státu si mám koupit bochník chleba, nebo šest vajec?

„Tak nám odpustili korunu pade! Juchů! Škoda že to nejde z marže těch nenažranců z pump...“ Ne, nebojte, fakt to nemyslím vážně...

19.5.2022 v 15:00 | Karma článku: 25.95 | Přečteno: 919 | Diskuse

Zdeněk Král

Prezident Zeman, slušní lepšolidé a zlí „-fobové a -isti“

V souvislosti s hospitalizací prezidenta Zemana a radikalizací společnosti se člověk musí ptát, kdo se chová opravdu „zle“ a o kom se to jen říká. A mimochodem, jsem sice extremista a vlastenec (fuj, že jo), ale mám rád kebab.

23.10.2021 v 11:25 | Karma článku: 45.57 | Přečteno: 7512 | Diskuse

Zdeněk Král

Divím se, že defenestraci ještě nezajistili hospodští

V této zemi bych fakt restauratéra dělat nemohl. Jedna regulace střídá druhou, jedno nesmyslné a invazivní a nespravedlivé nařízení hnedle neguje (nebo nedejbože stupňuje) další. Do takového byznysu aby se člověk bál jít...

21.10.2021 v 8:48 | Karma článku: 44.27 | Přečteno: 7146 | Diskuse

Zdeněk Král

Proč jsou pravicoví konzervativci šťastní, zatímco levice pláče?

Současná levice těží z ukřivděnosti, přecitlivělosti, závisti a dalších negativních pocitů a vlastností. Chcete být šťastní? Zkuste se na svět podívat jako „konzervativní pravičák“.

6.10.2021 v 8:09 | Karma článku: 31.71 | Přečteno: 790 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 7.71 | Přečteno: 168 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 13.72 | Přečteno: 201 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 28.65 | Přečteno: 606 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.26 | Přečteno: 528 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.92 | Přečteno: 471 | Diskuse
Počet článků 35 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 5671

Parazitující živnostník, školitel češtiny, korektor a redaktor, libertarián, euroskeptik, pravičák, E(I)NTJ a fanoušek hudby, češtiny, cizích jazyků, technologií, her a seriálů.

Narodil jsem se v roce 1991 v jižních Čechách, dlouho bydlel kousek od Berouna, nyní se pohybuji v Praze. Živí mě převážně čeština, jsem korektor, editor, redaktor, školím jazyk ve firmách i státní správě. Od roku 2011 jsem dělal pro různá online média, téměř tři roky (od roku 2013) jsem psal jako externista do technologické rubriky iHNed.cz, velmi výjimečně i do tištěných médií. Po získání titulu (v roce 2015) jsem z přivýdělků a dohod udělal živnost – jsem OSVČ, tedy parazit, mám svůj tým lidí a nabízím kompletní služby ohledně textů, od tvorby přes korekce po překlad. Mezi mé klienty patří například jeden velký výrobce elektroniky. Školím češtinu, etiketu a „komunikaci“.

Vystudoval jsem mezinárodní obchod na FMV VŠE a amerikanistiku na FSV UK, na půl roku jsem si odskočil studovat terorismus, národní bezpečnost a trestní systém do Spojených států. Předtím jsem měl to potěšení studovat trubku (a jako vedlejší obor klavír) na pražském Gymnáziu Jana Nerudy s rozšířenou výukou hudby. Od září 2016 jsem nastoupil jako student Ph.D. zpět na FSV (momentálně přerušeno).

Mám úžasnou ženu a neméně úžasnou roční dceru – jsou pro mě vším.

Politicky jsem libertarián/minarchista: Příznivec malého státu s malými pravomocemi, který chrání před násilím a krádežemi a vynucuje nutné minimální zákony. Jen pak může společnost fungovat, aniž by nějaká skupina utlačovala nebo vykořisťovala jinou, a země může ekonomicky prosperovat.

Děkuji za návštěvu mého blogu, snad vás moje texty zaujmou.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...